Простір свободи і слово «…Раздвинутый мир должен где-то сужаться и тут, тут конец перспективы» И. Бродский, Конец прекрасной эпохи Свобода — як повітря. Її наявність не відчутна. І не поцінована. Свобода – це й «простір для духу». Цей напис на стіні, біля будинку, в якому жив Юра Шевчук у Санкт-Петербурзі, назавжди врізався в пам’ять. І «продати душу дияволу» defacto означає віддати свою свободу… Свобода тримається на власній відповідальності. Кожен вибір – особистий. Хороший вибір – розширює простір можливостей, поганий – звужує, як шагреневу шкіру. І той, хто захоче заволодіти нашою свободою та власністю, спершу запропонує позбутися відповідальності, позбавивши «нестерпної свободи» (Великий Інквізитор) чи «химери совісті» (Гітлер). Коли в Польщі нацисти публічно страчували полонених, то затикали їм роти кляпами з гіпсом, щоб позбавити можливості вигукнути слова обурення і свободи[1] (Камю, с. 140) Дуже не хочу, щоб модусом нашого буття стали строфи «Мы живём под собою не чуя страны. Наши речи за десять шагов не слышны…», написаніОсипомМандельштамом в 1933році, за які він дорого поплатився. Поета, за словами мого друга, Вадима Івановича Туманова, з відома адміністрації втопили в нужнику зсучені. Це сталось в пересилочному таборі 3-10 біля Владивостоку у 1938 році. Останній вірш, що зберігся: «Душный барак. Жирные вши». Задушлива атмосфера несвободи вигідна паразитам, як вигідно їм тримати нас в просторі, де перекрити доступ свіжого повітря простіше. Спочатку було слово. І правдиве слово – найсильніша сила проти тиранів в руках громадян. Сьогодні нас позбавляють простору свободи, в якому слово має вищу від дубинки охоронця силу, вводячи закони про наклепи, позбавляючи канали частот, залякуючи і вбиваючи журналістів. З нашої мовчазної згоди. Хочу поділитися з Вами віршем А. Галича, якого мене навчив мій батько про фразу, якої зажди вчив дід. Мы давно называемся взрослыми И не платим мальчишеству дань И за кладом на сказочном острове Не стремимся мы в дальнюю даль Ни в пустыню, ни к полюсу холода, Ни на катере… к этакой матери. Но поскольку молчание — золото. То и мы, безусловно, старатели. Промолчи — попадешь в богачи! Промолчи, промолчи, промолчи! И не веря ни сердцу, ни разуму, Для надежности спрятав глаза, Сколько раз мы молчали по-разному, Но не против, конечно, а за! Где теперь крикуны и печальники? Отшумели и сгинули смолоду... А молчальники вышли в начальники. Потому что молчание — золото. Промолчи — попадешь в первачи! Промолчи, промолчи, промолчи! И теперь, когда стали мы первыми, Нас заела речей маята. Но под всеми словесными перлами Проступает пятном немота. Пусть другие кричат от отчаянья, От обиды, от боли, от голода! Мы-то знаем — доходней молчание, Потому что молчание — золото! Вот как просто попасть в богачи, Вот как просто попасть в первачи, Вот как просто попасть — в палачи: Промолчи, промолчи, промолчи! Тепер вже я чекаю на сина. І відчуваю відповідальність перед ним. Не хочу, щоб надто дорого платив він за свою свободу, яка дісталася моєму поколінню задарма і яку ми поступово втрачаємо. Дивлюсь на те, як збігають години до закриття каналу ТВі. Не зараз, так пізніше. Я не сподіваюсь, що його врятує хтось крім мене (тому надіслав 25$) і Вас. Це моя відповідальність, і Ваша, що б Ви не вирішили. Тому, друзі, підтримайте канал, щоб світло в цій студії не погасло назавжди, а наш простір свободи не зійшовся в точку.
[1] Кёстлер А., Камю А. Размышление о смертной казни. М., 2003, с. 137-196.С. 140
0 коментарів
Тільки зареєстровані та авторизовані користувачі можуть залишати коментарі. Увійти
або
Зареєструватися.
Увійти за допомогою профілю:
Facebook
або
Вконтакте
0 коментарів